De twee dominante partijen op de mobiele advertentiemarkt hebben een radicaal andere filosofie. Google bespaart tijd, terwijl Facebook juist tijd in beslag neemt.

Facebook is er alles aan gelegen om je zo lang mogelijk vast te houden op de site. Het sociale netwerk doet continu onderzoek naar zijn tijdslijn: blijven mensen nog wel geboeid?

Dat werpt vruchten af. Afgezien van surfen en gamen, besteden bezitters van Apple- en Android-telefoons ongeveer een derde van hun tijd op Facebook. Bovendien zijn de vier meest gedownloade apps (afgezien van games) tegenwoordig afkomstig uit de Facebook-stal: Messenger, Facebook, WhatsApp en Instagram.

Google verdient meer aan mobiel

Facebook heeft dan ook ongeveer een derde van de mobiele advertentiemarkt in handen. Dat zijn advertenties in de vorm van banners en video. Maar als je daar reclame via zoekresultaten bij optelt, wordt Facebook voorbijgestreefd door Google: 37 procent van de advertentiemarkt voor kleine schermpjes wordt door de zoekgigant gecontroleerd, schrijft The Atlantic.

Waar Facebook dus geld verdient met de tijd die je op internet verspilt, verdient Google juist geld met de tijd die je bespaart. De gemiddelde Amerikaanse werknemer bespaart per jaar 500 dollar door de vragen waar hij in het dagelijks leven mee worstelt in het zoekveld bij Google in te tikken, in plaats van naar een encyclopedie in de kast te grijpen.

Margarine of boter?

Het cijfer is afkomstig van Google's hoofdeconoom Hal Varian. In 2011 vergeleek zijn team de tijd die een Google-zoekopdracht in beslag neemt, met hoeveel tijd het kost om een antwoord in een boek te vinden. Een kookboek in dit geval, want het team werkte met kook-gerelateerde vragen als 'worden mijn koekjes kleiner als ik margarine gebruik in plaats van boter'. De gemiddelde zoekvraag via Google leverde een tijdwinst op van 15 minuten, was Varian's conclusie.

In navolging van Facebook concentreren veel mobiele bedrijven zich op het zo lang mogelijk vasthouden van de sitebezoeker. Maar Google, dat juist tijdsbesparing tot zijn handelsmerk heeft gemaakt, verdient wel even mooi twee keer zoveel aan mobiele advertenties als Facebook, in de helft van de tijd.

Profiteren van snelheid

Kennelijk is er nog voldoende ruimte voor mobiele toepassingen die tijd besparen in plaats van opslokken. Miljoenen gebruikers van Facebook hebben al het gevoel dat ze te veel tijd kwijt zijn aan het netwerk. Er zijn nog mensen op de wereld die liever tijd besparen, en ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen.

Lees ook
Gangnam Style massaal bekeken – wat hadden we in die tijd kunnen doen?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl